Noen strukturelle endringer:
» Norsk
og engelsk: Nye hovedområder, Muntlig kommunikasjon og Skriftlig kommunikasjon
» Norsk:
Hovedområdet Sammensatte tekster er ute
» Naturfag:
Hovedområdet Verdensrommet er ute
» I
Samfunnsfag er det et nytt hovedområde: Utforskaren
Noen hovedtrekk:
» Det
er presisert hva elevene skal kunne samtale om
» Noen
mål er skjerpet ved at elevene skal kunne beskrive, forklare osv.
» I
matematikk må elevene finne informasjon selv og vurdere svarene, ikke bare
regne ut
» Økt
fokus på kildekritikk der elevene før skulle «finne informasjon»
» I
naturfag og samfunnsfag er grensesetting og respekt kommet inn
» Endrede
krav til digitale og andre hjelpemidler
» Presisert
hvilken type tekster elevene skal skrive i norsk, engelsk, naturfag og
samfunnsfag
Norsk
» Nye
navn på hovedområdene
˃ Muntlige
tekster -> Muntlig kommunikasjon
˃ Skriftlige
tekster -> Skriftlig kommunikasjon
˃ Sammensatte
tekster er ute
˃ Språk
og kultur -> Språk, litteratur og kultur
» Krav
til at elevene skal lytte, lese og skrive på bokmål og nynorsk
» Bevissthet
rundt skille mellom dialekt og skriftspråk
Matematikk
» Ikke
så mange nye mål, men noen endringer
» Mer
vekt på algebra på barnetrinnet
» Mer
vekt på å samtale om
» Mer
vekt på å eksperimentere og prøve ut
» Mer
vekt på å vurdere om svar er rimelige
Engelsk
» Hovedområdet
Kommunikasjon er delt opp
˃ Muntlig
kommunikasjon
˃ Skriftlig
kommunikasjon
» I
de nye hovedområdene er det presisert hva elevene skal kunne muntlig og
skriftlig
˃ Sjekk
nøye selv hva elevene skal beherske muntlig og skriftlig
Naturfag
» Hovedområdet
«Verdensrommet» er borte, men kompetansemålene skal ivaretas under andre
hovedområder
» Mer
vekt på å forklare hvorfor under Teknologi og design
» Klima
og ekstremvær er inne
» Faremerking
og skadelig lys og lyd er nytt / endret
» Skrive
rapport og bearbeide tekster
» Noen
kompetansemål er flyttet mellom trinnene
Samfunnsfag
» Nytt
hovedområde: Utforskaren
» Parallell
til Forskerspiren i naturfag
» Sier
hvordan elevene skal jobbe i faget
» Barns
rettigheter er inne
» Grensesetting
og respekt for andre er inne
» Konkrete
krav til hva elevene skal kunne plassere på kartet
» Skrive
samfunnsfaglig tekst
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar