mandag 20. februar 2012

Facebook og lærere - igjen

NRK har skrevet en sak om lærere, elever og Facebook i dag. Bakgrunnen er et Frp-forslag om innstramming av veiledningen for lærere i Bergen. Journalisten ringte meg etter å ha lest noen av mine blogginnlegg (dette og dette). Bakgrunnen er at det har vært et par episoder de siste ukene der lærere har gjort feil på Facebook (truet elever og fleipet med Utøya), og dermed dukker diskusjonen opp. Det enkleste er selvsagt å vedta et forbud, skrive et regelverk, sende det ut og pålegge noen å følge det opp. Mye vanskeligere er det å finne en fornuftig løsning. Men la meg prøve.

Problem 1: Elever føler et press for å være venn med læreren på Facebook

Løsning: Læreren legger ikke til elever aktivt, snakker ikke om Facebook-vennskap med elevene i skoletiden, og aksepterer at elever avslutter venneforholdet.

Parallelt problem: Elever kan også føle press til å le av en lærers dårlige vitser, rekke opp hånden og svare i timene og annet for å bli likt eller lagt merke til av en lærer. Løsningen på hele problemstillingen er at læreren må klare å vise integritet og bygge tillit. På Facebook og utenfor.

Problem 2: Elevene ser noe de ikke bør se, for eksempel upassende bilder eller ekstreme synspunkter

Løsning: Læreren er bevisst på hva som legges ut på Facebook, og har i tillegg opprettet vennelister som gjør at elevene ikke ser mer enn de trenger å se. En bevisst Facebook-bruker legger ut noe kun for nære venner, noe for alle venner (bekjente) og noe offentlig.

Parallelt problem: En lærer som deltar aktivt i politikken eller skriver leserinnlegg viser også private meninger i det offentlige rom. En lærer som kjøper øl på butikken eller møter elever på bussen til byen etter et vorspiel viser også «upassende oppførsel». En lærer er et forbilde for barn og unge. På Facebook og utenfor.

Problem 3: Læreren blander jobb og privatliv

Løsning: Læreren må være bevisst på hva han legger ut på Facebook. Nettet glemmer aldri, og et åpent og usikkert nettsamfunn som Facebook er neppe stedet å dele intime betroelser.

Parallelt problem: En lærer bør ikke snakke om privatlivet sitt til klassen sin. Likevel er det mange lærere som forteller små hverdagshistorier fra familielivet, gir elever og foresatte sitt private telefonnummer, og har bilder av ungene sine på datamaskinen eller arbeidsrommet. Dette er også å blande jobb og privatliv, men en viss sammenblanding blir akseptert. På Facebook og utenfor.

Problem 4: Misforståelser og konflikter kan oppstå

Løsning: Skriftlig kommunikasjon er vanskeligere enn muntlig, det er noe de fleste har oppdaget. En lærer bør være bevisst på dette, og bruke sin kunnskap på området aktivt i undervisningen. Vær forsiktig med humor, bruk aldri ironi, unngå STORE BOKSTAVER OG UTROPSTEGN!!! Og vis gjerne at budskapet er positivt ment ved å sette inn en og annen smiley. J

Parallelt problem: En skriftlig tilbakemelding på en prøve kan også misforstås, kanskje læreren prøver å være litt morsom eller overdriver tydeligheten og skarpheten i en kommentar til en elev. Skriftlig kommunikasjon krever varsomhet. På Facebook og utenfor.

Problem 5: Lærere bør ikke omgås elever på fritiden

Løsning: Mange lærere velger å ikke omgås elever på fritiden. Men noen bor kanskje i samme skolekrets som de jobber, har elever som naboer, kjenner foreldre til elever på skolen osv. Dette krever at de klarer å omgås elever og foreldre på en ryddig måte.

Parallelt problem: Noen lærere er engasjert i idrett, kulturliv eller menighet på fritiden. De er trenere, dirigenter, klubbledere – eller involvert som foreldre til egne barn. Lærere har lov til å engasjere seg i samfunnslivet. På Facebook og utenfor.

Problem 6: Læreren kan finne informasjon som han ikke bør se

Løsning: Lærere har plikt til å melde fra om enkelte ting de får vite, uansett hvordan de får vite det. Alvorlige forhold bør meldes videre til politi eller barnevern. Andre episoder bør kanskje tas opp direkte med eleven. Skoleledelsen bør involveres dersom læreren er i tvil. Og gjennom Facebook kan læreren også fange opp meninger og holdninger som kan danne utgangspunkt for bedre undervisning innen digital kompetanse, nettvett, nettmobbing, opphavsrett, kildekritikk og andre emner.

Parallelt problem: En lærer som møter elever som drikker alkohol får også informasjon han ikke har bedt om, og sikkert ikke ønsker å få. Men som ansvarlig voksenperson har han en plikt til å handle riktig utifra informasjonen han får. På Facebook og utenfor.

Problem 7: Lærere bør unngå Facebook-vennskap med elever under 13 år

Løsning: Elever under 13 år er for unge til å være på Facebook, sier noen. Men det er jo disse ungdommene som trenger forbilder og veiledning aller mest.

Parallelt problem: En lærer som møter berusede mindreårige elever på byen, kan ikke bare konkludere med at 16-åringer ikke har lov til å drikke alkohol. Holdninger har ingen aldersgrense, og de yngste trenger forbilder. På Facebook og utenfor.

Tips til alle som synes at noe nytt er vanskelig: Prøv å sammenligne det med noe som finnes fra før av, så blir det litt lettere å forstå. Parallellen til de uheldige Facebook-episodene jeg nevnte i starten av dette innlegget, er læreren i Nord-Norge som også var leder for ungdomsklubben. Han angrep en 13-årig elev på denne klubben, løftet ham opp etter halsen og kastet ham i bakken flere ganger. Er det noen politikere som vil foreslå å forby eller fraråde lærere å være ledere for ungdomsklubber på fritiden?

(Det er fristende å komme met motforslag om at politikere ikke bør være venner med velgere på Facebook, så kanskje vi hadde sluppet slike korttenkte, populistiske og panikkartede forslag… J )

Mandal kommune er en av kommunene som ønsker å «være i forkant av misforståelser som kan oppstå». I disse kommunene er det derfor tre ting en lærer ikke har lov til å gjøre med sine elever: Slå dem, ha sex med dem – og være venner med dem på Facebook…

Min anbefaling for lærere som ønsker å ha en Facebook-relasjon til elever:

  1. 1. Rydd profilen din, fjern alt upassende (slett det helt). Jeg tenker på festbilder og andre bilder tatt i en sammenheng du ikke vil bli sett offentlig. Men også meninger og synspunkter du har skrevet innen religion, politikk, samfunnsliv, kjendiser m.m. Og tøysebilder og vitser du har delt videre, se etter vitser som inneholder nakenhet, seksuell legning, hudfarge, etnisitet, vold m.m.
  2. 2. Still inn at bilder andre poster på veggen din, bilder du tagges i og meldinger andre skriver på veggen din kun er synlig for en begrenset del av vennene dine.
  3. 3. Godta kun forespørsler fra elever, ikke legg dem til selv.
  4. 4. Trekk en grense for hvem du vil tillate venneforespørsler fra, og ikke legg til noen utenfor grensen. Grensen kan gå ved kun de du er kontaktlærer for, kun klasser du er faglærer i, trinn du underviser på eller alle elevene på hele skolen. Legger du til én elev utenfor grensen, må du legge til alle.
  5. 5. Vurder hvilke meldinger og bilder du vil dele med kun den begrensede vennelisten din, med alle venner eller med hele verden. Generelt vil jeg anbefale deg å dele mest mulig med flest mulig, men vurder hver ting du legger ut.
  6. 6. Hvis du velger å være aktiv overfor elevene dine, så send kun ut positive signaler. Klikk på «liker», legg igjen et smilefjes eller skriv en kort, hyggelig kommentar eller melding.
  7. 7. Tenk deg at alt du gjør, kan sees av mange du kjenner og mange du ikke kjenner. Ha som mål at både mottakeren og samtlige lesere (medelever, elevens foreldre og dine kollegaer) skal kunne lese og akseptere det du skriver. Alt du gjør digitalt, kan spores tilbake til deg. Ikke gjør noe du ikke kan stå for i fremtiden.
  8. 8. Ikke stol på at den som kontakter deg på Facebook er den han/hun utgir seg for å være. Mange elever er mildt sagt «slumsete» med passordene sine, og glemmer ofte å logge av når de har vært hos venner. Derfor bør du kvalitetssikre informasjon du får gjennom å ta det opp med eleven, og ikke svare med noe sensitivt materiale (henvise til fortrolige samtaler osv).
  9. 9. Ikke skriv noe på Facebook når/hvis du er ruset, ikke en gang etter en pils eller ett glass rødvin.
  10. 10. Hvis du får vite noe som bekymrer deg, bør du ta informasjonen opp med din nærmeste leder. Kanskje dette er noe som skolens ledelse bør ta tak i, eller melde videre til barnevern eller politi. Dersom du oppdager mer uskyldige enkeltepisoder, er det lov å være «digital nabokjerring» og si fra om det. Jeg har sagt ifra til elever om kommentarer og bilder som henger ut medelever. Det er ditt ansvar som voksen å si ifra.

En presisering til slutt: Selv om det er Facebook som får all negativ omtale, gjelder disse problemstillingene og rådene for alle sosiale medier / nettsider med brukergenerert innhold.

7 kommentarer:

lise sa...

Fin. Jeg lenker til innlegget, jeg.

Liv-Inger sa...

Kjempegodt innlegg! Veldig enig med deg. Hele problemstillinga blåses ut av proporsjoner når man foreslår å forby lærere å ha en Facebook-relasjon til sine elever. Da er det mye bedre med en bevisstgjøring rundt hva man deler med hvem på Facebook.

Veldig bra med de eksemplene du på relasjon mellom lærere og elev IRL. Gir bedre forståelse.

R A N D I sa...

Kjempegode sammenligninger Facebook og arenaer utenfor sosiale medier! Dette skulle mange fler ha lest.

Sola sa...

Dette var meget bra oppsummert og forklart - har i tilfeller fått smekk på fingrene for å være venn med elever på FB.

Mona Tøpfer sa...

Kjempebra blogginnlegg. Jeg deler dette videre på Twitter, og håper det er greit. :-)

Er lærer selv, og har valgt en litt annen linje. Er ikke venn med elever jeg har nå, men tidligere elever som ber om å bli venn med meg får alltid bli det. De legges til i en liste med svært begrenset tilgang til min profil. Jeg kommenterer så godt som aldri deres bilder eller statusoppdateringer, men passer alltid på å gratulere med dagen og svarer alltid når noen kommenterer min status (bilder ser de ikke).

Likevel bruker jeg Facebook aktivt med elever jeg har nå. Jeg lager lukkede grupper for den enkelte klassen, og der kan elevene være medlemmer uten å være venn med meg. Det fungerer fint for alle parter.

Jeg har den filosofien at hvis jeg ikke vil si noe høyt, eller vise fram bilder i RL skal jeg heller ikke legge det ut på nettet. Det har fungert fint til nå for meg. Prøver også å få elevene til å tenke slik, men det er ikke alltid like lett for dem å se konsekvensene av det de legger ut av seg selv og andre.

Anonym sa...

Kjempefint innlegg! I og med at jeg bor i ei lita bygd har jeg barndomsvenner på vennelista mi. Noen av disse er også foreldre til både nåværende og tidligere elever. Jeg har også noen elever på vennelista, men ser ikke dette som noe problem da jeg lager lister og bruker et høvelig og anstendig språk. Det største problemet mitt angående venner på FB er rektor som jeg også har på min venneliste. Han tenker nok ikke på at det er flere som kan se det han skriver til meg - og kommentarene er også til tider "stygge". Noen tips til hva jeg kan gjøre her?

Nissemann sa...

Tja, hva kan du gjøre... Du kan jo selvsagt skjule rektor fra det du kan se i nyhetsstrømmen din. Neste gang du ser noe han har skrevet, klikker du på pilen til høyre for navnet hans og velger "Si opp abonnementet på oppdateringer fra ...". Da slipper du å se det.

Hvis dere har et fortrolig forhold, kan du jo veilede ham litt og minne ham på hvor mange som kan lese det han skriver. Eller hinte litt ved å legge ut lenker til avisoppslag av typen "Mistet jobben etter å ha skrevet grove vitser på Facebook". :)

Lykke til!