tirsdag 2. november 2010

Facebook eller It's learning?

Facebook eller It's learning - må jeg velge?

I perioder bruker begge disse ressursene mye, og da er det av og til at jeg leter etter en funksjon i den ene som jeg er vant til å bruke i den andre. Hvorfor er det ikke grønn pluss for opplasting i Facebook? Og hvorfor er det ikke chat i It's learning? Jeg har lekt litt med tanken på hva som kunne blitt resultatet hvis Mark Zuckenberg hadde fått inflytelse på den neste oppgraderingen av It's learning:


(Klikk for større bilde)

13 kommentarer:

Fire kaffe sa...

LIKER!

Chris sa...

Ja, men....Chatten da? Jeg liker tanken, jeg! Føler for en sammenslåing.... It's Facebook!

kristine.myklebust sa...

..og jeg vil ha kommentarer på artikler og oppslag jeg skriver :)

Anonym sa...

Hei Jonny!

Lenge siden sist!

Jeg har ekstremt lite greie på Its learning som verktøy, konfigurasjonsmulighetene, hvilke addons som er tilgjengelige osv osv, men ifølge diverse blogger skal det i alle fall finnes en chat i Beta versjon (Conference). Har du undersøkt noe rundt det? Fant f.eks følgende i den engelske brukerhåndboken:

https://www.itslearning.com/help/en-GB/Content/Learning%20tools/conference.htm

(https://www.itslearning.com/help/en-GB/ApplicationHelp.htm)

/Kay

Nissemann sa...

Så gøy når hyggelige folk fra den virkelige verden henger på bloggen min! :)

Monica: Jeg pleier av og til å sette inn en tommel-opp-gif og skrive "Jonny Eriksen liker dette" med mørkeblå skrift nederst i mine oppslag på It's learning... :)

Kristine: Legg ut diskusjonsforum. Det er ikke helt det samme som kommentarfelt, men det funker sånn passe.

Kay: Kalispera!! Kjekt å se deg igjen! Ja, jeg regner med at chat kommer - og at lærere kommer til å stritte imot og nekte å ha kontakt med elevene på kveldstid. Vi har løst det problemet med en Facebook-side der elevene kan stille spørsmål til lærerne, og hvem som helst av oss kan svare.

Anonym sa...

hvorfor ikke:)

Anonym sa...

Det som kunne ha vært et alternativ til vanlig It's Learning er f.eks en app på FaceBook, da ville elevene få sine gjøremål i lag med alt annet.

Anonym sa...

@Chris: ...eller FaceLearning ?

Anonym sa...

Jeg tenker at en del lærere må ta inn over seg at Facebook inneholder funksjonalitet som ikke passer skolen. Datamining og reklame er to stikkord her.

Nissemann sa...

Det er mye på Facebook som ikke er bra. Datamining og reklame er to stikkord, men personvern, taushetsplikt, åndsverk, bildevett og intimitetstyranni er også emner som kan belyses ved hjelp av Facebook.

Poenget med dette blogg-innlegget er ikke politisk, men humoristisk. Og i den grad det ligger et budskap i det, er det et ønske om mer funksjonalitet i It's learning, ikke for legitimering av Facebook i skolen.

Forøvrig mener jeg at en del lærere bør ta inn over seg at Facebook ikke blir borte selv om det forbys i skolen. Å ikke bruke Facebook i opplæringen er omtrent like klokt som å utsette seksualitetsemnet til alle elevene i klassen har fylt 16 år (altså på videregående skole). Problemer blir ikke borte ved at man lukker øynene for dem. Strutsepolitikk kalles sånt.

blogg sa...

Du får legge inn ideen i ideportalen vår ;)

http://itslearning.accept-ideas.com/

blogg sa...

Du får legge ideen inn i ideportalen vår.

http://itslearning.accept-ideas.com/

Nissemann sa...

Hehe... Godt forslag. Jeg tenker at jeg nøyer meg med å bruke det som bakgrunnsbilde på årets Itslearning-konferanse. :)