mandag 15. mars 2010

Hinduisme fra en annen vinkel

I morgen er temaet hinduisme, tidsrammen er 100 minutter, 60 elever og to lærere, og målet er å forstå fremfor å huske. Sånn vil jeg bygge opp timen:

1. Intro
Lese målene for denne perioden.
Studere bilde fra læreboken av en hinduistisk renselse i Ganges
Lese en tekst som beskriver et slikt rituale i Varanasi.

2. Læringsstasjoner
Elevene skal myldre rundt i basen og oppsøke kunnskap på ulike "stasjoner". De er som følger:

3. Spørretime
Elevene lager tankekart basert på strukturen i periodeplanen, og fyller inn kunnskap de har tilegnet seg. Lærerne svarer så godt de kan, elevene søker svar andre steder når vi må melde pass.

I lekse til denne timen skal elevene se denne filmen fra Varanasi, mens de i lekse i neste uke skal ta denne quizen.

I neste uke skal elevene fordype seg i ulike emner innen hinduisme (ulike guder og mytologiske fortellinger, ritualer, høytider, sentrale begreper osv), og holde miniforedrag for hverandre.

2 kommentarer:

Skjalg Brun sa...

Hei du. SUper ide. Stjeler uhemmet!:-)
Vi har en nokså lik ramme. 4 klasse 50 elever, men 60 min. Så jeg skal gjøre en miniversjon.
Fin måte å aktivere elevene på. Også passer det lokalene bedre. a kan vi legge ulike stasjoner på ulike rom.
Hvilke trinn har du planlagt denne timen for?
Hilsen snart lærer.

Nissemann sa...

Hei Skjalg!

Jeg brukte dette opplegget på 8. trinn, men det kan sikkert brukes ned på mellomtrinnet også.

Takk for kommentar. Deling er ikke det samme som stjeling. :)