onsdag 17. februar 2010

Digitale læreressurser om atomet

På skolen min holder vi nå på med atomet i naturfag. Jeg har spurt nettverket mitt (facebook og twitter) om tips til digitale læringsressurser om dette emnet, og fått overveldene mange svar. Dette er linkene som elevene mine har fått tilgang til (via It's learning) for å studere faseoverganger, partikkelmodellen, grunnstoffene og det periodiske system. Det er ikke et komplett undervisningsopplegg, men et godt supplement til lærebok og forelesninger.

Fasetilstander og overganger

Partikkelmodellen:

  • Interaktiv modell som viser faseoverganger (Tellus)
  • Fin interaktiv (!) film fra BBC om atomets egenskaper
  • Interaktiv modell der du kan endre temperatur og trykk for å skape en eksplosjon
  • Her kan du se Mythbusters teste ut hva som skjer hvis en varmtvannstank varmes opp uten å slippe ut trykk:

Grunnstoffene:

Det periodiske system:


Ellers viser jo denne filmen noen av grunnstoffenes egenskaper:

Annet:

Hvis du vil bruke dette opplegget, kan du jo bare linke til dette blogginnlegget. Det blir liggende her i all overskuelig fremtid, og kan oppdateres med tilsvarende linker hvis du legger igjen et tips i kommentarfeltet.

4 kommentarer:

MrsC sa...

Supert! Midt i blinken!
Akkurat dette trengte jeg info om :-)

Nissemann sa...

Flott at det kommer til nytte. Det inspirerer meg til å blogge mer. Takk for respons! :)

Line B sa...

Å, så mye gøy ;)
Jeg har startet PPUdeltid, så nå er det skoletanker i holdet mitt også.
The Element Song er forresten sunget og (så vidt jeg vet) laget av Tom Lehrer. Sjekk ut flere av hans sanger, mye artig! New math vil antakelig glede flere lærere.

Selv er jeg veldig glad i Pidgeons in the park. Sa noen noe om undertrykte sider? neida... ;)

Line B sa...

Å, så mye gøy ;)
Jeg har startet PPUdeltid, så nå er det skoletanker i holdet mitt også.
The Element Song er forresten sunget og (så vidt jeg vet) laget av Tom Lehrer. Sjekk ut flere av hans sanger, mye artig! New math vil antakelig glede flere lærere.

Selv er jeg veldig glad i Pidgeons in the park. Sa noen noe om undertrykte sider? neida... ;)