mandag 18. januar 2010

"Årets lærer" i Bergen kommune

Nei, jeg har ikke vunnet...

Men det har blitt storm i vannglasset etter at Byrådsavdeling for oppvekst har invitert diverse organisasjoner til å være med på kåringen av "Årets lærer" i ungdomsskolen.

Jeg skal la være å kommentere det forslaget, men vil komme med et motforslag:

La elevene beskrive gode læringssituasjoner, og lag en blogg der det hver uke legges ut "Ukens læringssituasjon". Elevene kan sende inn tips om timer eller prosjekter der de har lært mye, og begrunne sine refleksjoner. Det er elevene som er eksperter på læring, de klarer fint å skille mellom timer de lærer mye og timer de lærer lite. Selv kårer jeg "Praktpedagoger" i ny og ne, etter å ha vært på kurs og samlinger der jeg selv har lært mye. Jeg tror vi må trekke frem de gode eksemplene og fokusere på dem, da vil kvaliteten i skolen øke.

Og hvorfor i alle dager skal "Årets lærer" belønnes med et studiestipend?? Står det virkelig så dårlig til at selv den beste av oss må lære mer? Nei, det stipendet kan gis til noen som står litt lengre nede på listen...

2 kommentarer:

lise sa...

Jeg synes ditt forslag er så godt at du bør få et stipend for det.

Sånn bortsett fra det synes jeg det er greit med honnør til en som gjør en god jobb, men det sier da seg selv at det blir loddtrekning å skulle plukke ut én lærer som den beste i en stor kommune. Å gi stipend til dem som ønsker videre- eller etterutdanning derimot, det trenger de ikke trekke lodd om, bare gi tilbudet til alle som vil bruke seg selv som en brikke i spillet om den gode bergensskolen.

MrsC sa...

Jeg synes også forslaget ditt er supert!

Ellers klarte jeg ikke la være å kommentere artikkelen på bloggen min ;-)