torsdag 18. juni 2009

Som jeg har sagt før...

Lærere gjentar seg selv ganske ofte, og nå gjentar jeg det forrige tipset mitt: La elevene tegne giraffer, scann dem og last dem opp til onemilliongiraffes.com.

Grunnen til at jeg gjentar dette tipset er at elevene mine har blitt hektet på dette de siste dagene. Nå tegner de giraffer dagen lang (nesten), og selv lekseleie gutter tar med seg den søte tegningen sin hjem for å gjøre den helt ferdig. Flere av elevene mine (3.-4. trinn) kan nå betjene scanneren og laste opp bildene på egen hånd, så de går til og fra datarommet med små bunker med girafftegninger.

Elevene på mellomtrinnet har også blitt nysgjerrige på dette, og har lyst til å laste opp sine egne tegninger. Jeg ber dem ta med tegninger, og lover dem assistanse av de yngre elevene for å få tegningene ut på nettsiden. Plutselig er hele skolen opptatt av en "web 2.0-dugnad" for å dele kunstverk på nettet. Kjempemoro!

Ola Helland har til nå fått drøyt 2.500 tegninger fra mange land. På slutten av skoledagen i dag dukket plutselig en Nemi-girafftegning opp, og vi satt på datarommet og lurte på om den kunne være tegnet av Lise Myhre. Kveldens oppslag på bt.no bekrefter at tegningen er ekte. Dette blir moro å fortelle elevene i morgen!

Gå derfor ut og tegn giraffer! (Jeg har lastet opp to...)

1 kommentar:

Nissemann sa...

Jeg har sendt mail til giraffmannen - og fått svar! Ola Helland sa til en avis nylig at han hadde fått over 1000 mail på et par uker, men han tar seg tydeligvis tid til å svare. Kjempebra!

Min mail:
"Elevene på skolen min har lastet opp ca 20 tegninger til nå, og det kommer flere i dagene frem til sommeren. Dette var et flott opplegg på slutten av året, elevene lærer verdien av å bidra på nettet med det de kan (web 2.0). Herlig!

Vi satt faktisk og lastet opp tegninger i ettermiddag da Nemi-tegningen kom, og diskuterte om den kunne være ekte. Og så var den det (bt.no) - kjempegøy!

Har også blogget om deg to ganger denne uken, siste gangen her: http://nyskole.blogspot.com/2009/06/som-jeg-har-sagt-fr.html

Takk for en morsom hjemmeside, lykke til videre! Du vet selvsagt at du trenger 1.777 nye tegninger hver dag for å nå målet ditt, men det kan jo faktisk være at du klarer det. :o)

Hilsen Jonny Eriksen
lærer på Riple skule i Bergen"

* * *

Svaret fra Ola Helland:
"Hei Jonny!

Dette er jo helt fantastisk!! Tusen hjertelig takk for alle sjiraffene du har skaffet meg! Jeg har blitt veldig glad og for de. send gjerne inn flere! Og ja. Nemisjiraffen er tegnet av selveste Lise Myhre og det er varslet flere kjendissjiraffer i tiden fremover. Dette er veldig, veldig moro!

Tusen takk for at du blogget om prosjektet. Det er viktig at dette spres til alt og alle. Ellers vil det ikke gå.

Takk igjen!
/Ola"

* * *

Jeg elsker web 2.0!! :D