mandag 15. juni 2009

Om å se ting fra den andre siden

For to måneder siden formulerte jeg noe jeg kalte "lærerens problemer". Der er det en setning med følgende innhold:

Elevene mine forstyrrer meg i undervisningen min

I dag har jeg vært på planleggingsdag på min nye skole, der ga rektor oss mange kjennetegn på hva som var god skole. Ett av dem var dette:

Læreren forstyrrer ikke elevene i deres læring

Sånn kan det se ut - fra den andre siden. :)

3 kommentarer:

pgelisa sa...

:-)

Guttorm sa...

Meiner å hugsa at lærarar generelt stiller oppfølgingsspørsmålet til det første spørsmålet etter eitt sekund... Så når eleven akkurat har begynt å formulera det første svaret i hovudet kjem læraren med spørsmål nummer to.

Nissemann sa...

Guttorm: Lærere (meg selv inkludert) er fryktelig flinke til å avbryte elevers tankerekker, stoppe dem når de er i siget, bytte time når de nesten er ferdige og henge oss opp i små bagateller i stedet for å se de store seirene. Men vi kan jo forbedre oss. :)