fredag 15. mai 2009

Strategispillet Tribal Wars

Dagens tips er hentet fra mitt innlegg på SFO-konferansen i regi av Nettverket for SFO i november 2008.


TribalWars er et gratis nettbasert (online) strategispill, norskspråklig, uten bevegelig grafikk og lyd - http://www.tribalwars.no/

Hva kan barna lære av dette?

  • Barna lærer forvaltning av ressurser, om verdien av å investere i riktig rekkefølge og bygge opp noe over tid
  • De får innpass i en systematisk verden med faste "priser" på bygninger og tropper, fast koordinatsystem og en overordnet klokke som bestemmer når bygging og produksjon er ferdig.
  • De får tilgang til et stammeforum og et postsystem der de kan sende meldinger til hverandre, diskutere temaer, inngå angrepsavtaler og forhandle om fred.
  • De blir trent i å tenke trygghet vs. risiko, angrep vs. forsvar, ranking vs. sikkerhet, poeng vs. tropper osv. - viktige vurderinger i et strategispill
  • De får innføring i problemstillinger knyttet til sikkerhet på internett: Hva er et godt brukernavn, hvorfor skal du ikke fortelle passordet ditt til noen, hva skal du aldri fortelle til noen du treffer på nettet osv.
Positive sider ved å spille nettspill

  • Nye venner, ny måte å bli kjent med personer på
  • Utvikler lederegenskaper og trener formuleringsevne
  • Trener hjernen i vurderinger og beslutninger, langsiktig strategi
Tegn på den usunne avhengigheten

  • Når spillverden blir viktigere enn den virkelige verden
  • Når rytmen i måltider, lekser, trening og søvn forskyves
  • Når barnet blir sinna, aggressiv eller innesluttet fordi han/hun ikke får spille
  • Når skuffelser i spillet blir like store (eller større) enn virkelige skuffelser
Hvordan sette grenser for barnet når det gjelder dataspill

  • Følg med på hva barnet gjør, sett av tid til å se på når barnet spiller
  • Les på barnevakten.no og andre nettsteder hva som skrives om ulike dataspill
  • Prøv spill selv, og vurder hvilke barn det eventuelt vil være bra for
  • Avtal hvor lenge barnet får spille hver dag
  • Avtal hva barnet må gjøre for å få spille (lekser, husarbeid, rydde rommet osv)
  • Ta kontakt med voksne med spillerfaring hvis du opplever negative situasjoner
Nettsikkerhet for barn - i dataspill eller på andre nettsider

  • Ikke oppgi navnet ditt
  • Ikke oppgi alderen din
  • Ikke oppgi kjønnet ditt
  • Ikke oppgi bostedet ditt
  • Ikke oppgi navn på skolen din
Kort om handlingsforløpet i Tribal Wars

  • (Barna får ikke denne "oppskriften", de må finne ut av ting selv)
  • Hver spiller starter med en liten landsby med noen få bygninger i lavt nivå. Det er ingen soldater der.
  • Landsbyen produserer tømmer, leire og jern. Ressurser produseres langsomt, siden bygningene er i lavt nivå.
  • Ressursene kan investeres i økt produksjon, økt forsvar (mur) eller i soldater.
  • Ressurser kan produseres i byen, men også plyndres fra nabobyer
  • Mange slutter å spille etter kort tid, da blir landsbyene forlatte (grå på kartet). De vil fortsette å vokse, men vil ikke produsere soldater.
  • Spillerne kan organisere seg gjennom å etablere eller bli med i en stamme. Stammer kan være slagkraftige enheter som forsvarer hvert medlem solidarisk, men kan også være løst sammensatte grupper som ikke har noe særlig stammelojalitet. Det kommer an på lederegenskapene til den som startet stammen.
  • Det finnes 12 ulike kampenheter, både fotsoldater (infanteri), ryttere (kavaleri) og maskiner (artilleri). Hver kampenhet har en fastsatt pris og en styrke i angrep og forsvar.
  • Du kan angripe byene rundt deg. Kampsystemet er et komplisert regnestykke der summen av dine angrep måles mot summen av motstanderens forsvar (inkludert mur).
  • Spillet inneholder ingen visualisering av angrepene, du får bare en rapport der du kan se hvor mange soldater av hvert slag som var med i slaget og hvordan resultatet ble (tapstall for begge sider).
  • Etter en måned eller to med oppbygging av byen, kan du lage et akademi. Der kan du utdanne en adelsmann, som kan angripe landsbyer i nærheten og senke lojaliteten. Når lojaliteten synker fra 100 til 0, overtar du den byen.
  • Det er ingen grenser for hvor mange byer du kan ha.
  • Rent praktisk er det satt opp en hindring for å sikre at ingen personer skal kontrollere flere spillerkontoer. Derfor er det ikke mulig for spillere på samme internett-tilkobling å angripe hverandre, angripe samme spiller eller sende ressurser til hverandre - når de er på samme tilkobling og i 24 timer etterpå. Det gjelder alle som spiller på skolens datamaskiner.
  • Spillere kan ha kontovakt, dvs passe på hverandres byer for kortere eller lengre tidsrom. Kontovakten kan bygge nye bygninger, produsere soldater og passe på hvis det kommer innkommende angrep.
  • Det går an å betale for en premium-konto, det koster ca 25 kr for en måned og gir noen fordeler - men ingen hemmelige våpen. Premiumkonto gir deg muligheten til å legge mer enn to bygninger i produksjonskø (fordel når du overtar nye byer, rask mur), større kart, markere andre spillere på kartet osv. Premium-konto gir ingen direkte fordeler i spillet, kun noen ekstra verktøy.

21 kommentarer:

tanketom sa...

Heisann, interessant å sjå at du har lyst til å bruke denne typen verktøy i "allmenndanninga" av elevar.

Har du tenkt på å kontakte TribalWars for å sjå om skulen kan skaffe ein slags kvantumsrabatt/avtale på månadsavgifta (Sett at dette er lovleg, sjølvsagt)?

Jonny Eriksen sa...

Nei, har ikke vurdert det. Det er såpass mye som er mulig å gjøre på en gratiskonto, så premium er for de få, spesielt interesserte elevene. Jeg hadde premium når det sto på som "verst" i fjor sommer.

kjemikeren sa...

Jeg har spilt TW i et års tid - sluttet for noen mnd siden. Jeg likte det godt, men i det man blir god - og får flere byer - begynner det å ta MYE tid. Det er også mange voksne spillere der (som meg), og et barn har ikke nubbesjans til å virkelig bli god. Den siste stammen jeg var i krevde at man var online mange ganger daglig, med 24 timers drift av byene sine. Det var alltid noen som satt kontovakt hvis man var borte en dag, og stammen KREVDE dette. En del av medlemmene var relativt unge, som satt oppe til tidlige morgentimer for å være sikre på at de klarte å henge med. Jeg er noe kritisk til å bruke dette i skolesammenheng, selv om jeg absolutt ser de positive sidene og læringspotensialet. Diplomati, tydelig kommunikasjon og strategisk tenkning er nyttige egenskaper. På høyere nivå kan man trekke inn mer avanserte beregninger av utfall av kamper osv.

Forøvrig helt enig i at man ikke trenger premium på et begynnerstadium. Opp til ti byer er det overkommelig å administrere uten. Over det blir det for tidkrevende, premium sparer en del tid.

Nissemann sa...

Er enig i at det krever mye tid å bli god, jeg ble aldri virkelig stor og spilte heller ikke fryktelig lenge (fra april til august 2008). Men rakk å lære meg noen effektive strategier, og knyttet sosiale bånd som fortsatt eksisterer. Dette fordi vi dannet en stamme med flere voksne spillere som kjerne, og med høy lojalitet og effektiv strategi. Det var kjempemoro mens det sto på!

Grunnen til at jeg har brukt det i SFO (9-åringer), er at de kan lære mye bare ved å bygge opp sin første by. Lese tabeller for å vurdere angreps- og forsvarstropper, kartlegge nærliggende byer for farming, inngå avtaler med andre spiller i nabolaget eller i stamme osv. Hele veien bør det være voksenengasjement som sikrer at barna ikke tipper over til "spill-avhengighet".

Oppgi gjerne spillernavnet ditt om du vil, jeg var Nissemann200 og stiftet stammen Frykt.

jeanette tranberg sa...

Kanskje Quest Atlantis er noe for deg?

Se mine poster om QA:
http://ikt-diginalet.blogspot.com/search?q=Quest+Atlantis

Nissemann sa...

Kanskje jeg ikke skal starte med et nytt spillprosjekt nå? ;o)

Takk for innsikt i noe nytt, QA har jeg ikke hørt om før. Men akkurat nå passer det best med litt uforpliktende bilkjøring i TrackMania Nations. En spennende måte å bli kjent med fysikk på: Bevegelsesmengde, friksjon, tyngdekraft, akselerasjon, bremselengde, prosjektilbane osv. :o)

jeanette tranberg sa...

Aldri lurt å starte med noe før en ferie :)
Mye pedagogisk tilrettelegging som er bra med QA.

Skal se på Trackmania. c",)

kjemikeren sa...

Jeg spilte fra februar 2008 til ca februar 2009. Var innom V1, V2 og V3. Var med Nofjon1 og startet det som ble en svært omdiskutert stamme i V3 da den åpnet. Har vært med ham nesten hele tiden i TW, i alle verdenene. Hadde vel ca 25 byer i samme verden på det meste, tror jeg?

Spillernavnet mitt holder jeg gjerne for meg selv her - jeg har en "alternativ identitet" jeg bruker på nett, som ikke er koblet til Kjemikeren eller navnet mitt i RL. Ikke noen spesiell grunn egentlig, men jeg vil nå helst beholde det slik ;-)

Nissemann sa...

Helt greit at du holder nicket ditt skjult, jeg gjorde det samme da jeg spilte - ville ikke kunne googles som Nissemann200 av mine "fiender". Men nå har jeg sluttet, og også valgt å koble nissemann-nicket mitt til mitt eget navn (se begrunnelse på nissemann-bloggen.

Jeg regner med at du hadde skrevet det hvis du hadde hatt kontakt med meg eller stammen min, eventuelt er du velkommen til å sende meg en mail til jonny.eriksen@gmail.com om du vil "stå frem" der. Men det er ikke noe poeng for meg...

Anonym sa...

Begrensningen i hovedkvarteret i landsbyene er en faktor som gjør det unødig tidkrevende (har spilt i over 14 mnd nå, mest v1 men også på et par andre verdener). Jeg ser at fra og med førstkommende mandag så vil dette bli lettet noe på.

Ellers ville en "forhåndsinnstilling" av sending av tropper lette også på antall innlogginger "nødvendig" per dag (med en liten randomfunksjon på 1-5 sekunder, slik at man ikke kan time perfekte adelstog som ikke kan snipes).

Med noen grep for å gjøre det mer tidkrevende, som jeg har nevnt, er den viktigste anken mot Tribalwars. Ellers er det et fint lærende spill hvor man må skjønne at man som liten (og ganske stor) må være diplomatisk for å ikke havne i trøbbel.

Fint at man uansett alder kan kommunisere godt. Som 30-åring har jeg hatt gode spillevenner i alder fra 12-42 (sånn cirka). Nettopp fint at det er hva man har inni hodet som teller her! (Men dessverre, også aktivitet er viktig).

Anonym sa...

Hihi, spilt TW i flere år jeg, er i en alder av 15 for lyeblikket, og var vell rundt 8-9 når jeg startet :)

For intelektuelle ungdomer så er TW ikke noe stress uans alder, jeg kan da huske jeg stiftet stammer og ledet dem i en alder av 11-10 som havnet som nr i flere måneder på .com servere.

Men som sagt det er tidskrevende, og til og en unge og være, for og lykkes i TW, skal du enten være en nerd. Eller et ''wonderchild'' der alt er lett for deg : )

Anonym sa...

jeg kan da huske jeg stiftet stammer og ledet dem i en alder av 11-10 som havnet som nr 1 i flere måneder på .com servere.

:D

Anonym sa...

Jeg spiller TW mest på V1 for det er stress å spille flere verdner samtidig, jeg er tretten år og jeg har drevet stammer på spansk TW ganske høyt da jeg startet for to år siden. Jeg er med i en "stamme familie" på tw og det er ikke sånn at man må være på fra morgen til kveld. Jeg logger på 20 min hver dag vis det ikke skjer noe, ellers sitter jeg maks 1time

Anonym sa...

Dette stemmer ganske bra. Siden jeg selv er en Voksen-person, og har mye med en del av Barna der å gjøre, så satser vi også på å behandle hverandre med respekt, og bruke minst mulig nedlatenhet, og mobbing.

Der jeg spiller, bruker vi gjerne samme filosofi som det brukes i mange kampsporter.

I tillegg kan vi på tvers av alder finne like interesser som film, sport, og lære barna om flere aktuelle problemstillinger i den virkelige verden.

Det er faktisk på en del servere Natt-Bonus, hvilket betyr at man kan sove fred uten å tenke på å bli angrepet.

Men det aller viktigste aspektet, som Vi har jobbet mye med er at et samhold handler om å være lojal og vise ærbødighet for hverandre.

Lærere kan faktisk titte litt mer på spillet, og kanske til og med bruke det i undervisning.

Diplomati, er en viktig del av spillet. Og der trengs det mye Norsk-ferdigheter.

Anonym sa...

Jeg har spilt tribal wars i 2 år nå. Har opplevd veldig mye og har styrt kontoer som har over 400 byer altså 4 mill poeng. Dette spillet er veldig avhengighets skapende. Du er helt avhengig av og ha en premium konto om du skal holde ut på et slikt nivå.

Men det som er veldig fantastisk er at jeg har møtt mange nye venner. Mange jeg har spilt med tidligere som jeg nå kjenner i det virkelige liv. Virkelig en bra måte og møte nye mennesker på.

Det er også sant at man lærer mye av dette spillet, skriveferdigheter også skriver man søknader til og bli med i stammer eller være en del av en ledelse. Dette er jo noe man uten tvil vil kunne få bruk for i det virkelige liv.

Btw jeg husker foresten stammen frykt.

Nissemann sa...

Takk for kommentar, dette er det innlegget på denne bloggen som genererer flest treff og "slengkommentarer". Veldig artig!

Jeg skal holde kurs for SFO-ansatte i februar, og kommer til å anbefale dette spillet for niåringene. Jeg skal si mye om læringsutbyttet, og litt om farene knyttet til spillavhengighet. For så små barn som niåringer er det mulig å begrense spilletiden deres, og eventuelt overstyre passordet deres og stenge kontoen hvis det går helt over styr.

Og jeg er enig med sistnevnte taler: For å bli god, må du spille mye mer enn noen minutter om dagen. Skal du styre en stor og mektig krigerstamme, er det både diplomati og krigsplanlegging som tar mye tid - i tillegg til å fylle opp byene dine. Da jeg spilte (til sammen i ca fire måneder), startet jeg alltid nye kriger så fort byene mine var fulle. Det er jo ingen grunn til å spille for å bevare en formue, det handler jo om å angripe og vokse. Det var Frykts filosofi. Færreste mulig allianser = flest mulig angrepsmål.

Artig at du husker Frykt. Kan du dele nicket ditt med oss, eller si hvilken stamme du var i? Vi holdt på i verden 1 rundt sommeren 2008, og for det meste i K46-K47.

På vegne av runerune, alexment, bella donna, arwen01, galing92, Opel og resten av Frykt - Nissemann200

Anonym sa...

Vel

Jeg spilte under nicket Sevon90 på den tiden i stammen The saints og [DA]. Holdt til i k35/k36. Husker Opel og bella donna. Mener jeg husker deg også.

Har vært leder for mange stammer i min karriere på tribal og kan si at det lett kan overta livet ditt :P

Er leder for en stamme nå og det fungerer egentlig veldig fint. Har flere mennesker i ledelsen og er ikke aleine. Så det handler om og ikke ta seg vann over hodet.

Anonym sa...

Dette er virkelig det mest idiotiske jeg har hørt. Dere sier selv at dere blir avhengige og at det tar all deres tid. Og så vil dere at barn i SFO skal starte? Tenk en gang til! Jeg har en type som er hekta og det ødelegger veldig mye

Anonym sa...

Er en grunn til at man blir hekta. Fordi det er Awesome :D

Anonym sa...

Jeg søkte på Tribal Wars og spilleavhengighet pga. av mannen min som bruker all tiden sin på dette. Han er veldig oppegående, men ikke oppegående nok til å se hvordan det går ut over oss rundt ham. Nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre lenger.

Nissemann sa...

Vet ikke om jeg har noe råd å gi deg... Kanskje du kan be om å få prate med mannen din, en gang han er "offline". Forklar hva du savner og hvor mye du føler blir ofret / nedprioritert på grunn av spillingen. Og spør hvor mye han synes det egentlig er verd.

Å spille er å skape seg en annen virkelighet, en arena der man kan få bekreftelser på at man får noe til. Prøv å finne andre arenaer for å få den samme bekreftelsen. Spillet er også et sted å møte andre mennesker, det oppstår vennskap og tillitsforhold i dette spillet.

Jeg er ingen psykolog, men prøver å gi noen råd basert på min egen erfaring.