onsdag 27. mai 2009

Møt Gilbert, dine elevers nye engelsklærer

Gilbert er et digitalt læreverk i engelsk fra kunnskap.no. Verket består av to deler, hver har 40 lessons og hver lesson har mellom sju og 12 oppgaver. Oppgavene er lytteeksempler, lesetekster, klikkeoppgaver, finne par, skrive inn rett ord osv. Og programmet er gratis å prøve, i fullversjon - du må bare oppgi navn, epost osv før du får tilgang. Her finner du demoversjonen!

Forlaget sier at læreverket passer til "unge tenåringer", men jeg tror ikke det er noe problem å bruke dette helt ned til 3.-4. trinn. Tilgangen er ikke gratis, det koster ca. 120 kroner pr elev pr år (tror jeg det var). Siden dette kan erstatte de tradisjonelle lærebøkene, synes jeg ikke den prisen er for høy. Tenk så praktisk at elevene får med seg "lærerstemmen" hjem, og kan høre leseleksen så mange ganger som de trenger før de skal lese den selv. Når de gjør oppgaver, får de umiddelbart svar om hva som er rett og feil, og kan prøve en gang til.

3 kommentarer:

h sa...

..vel, vel.

jeg er uenig i at alle lærebøker i språkfag skal legges bort, men da overdriver vel jeg litt?

jeg synes at elektroniske læremidler skal brukes som et supplement til tradisjonell undervisning.

selv brukte jeg "vindusrekka" i undervisning i matematikk idag :)

mvh

Nissemann sa...

Hei h!

Jeg har lagt bort engelskboken for mine elever i noen uker nå, fordi jeg synes temaet "engelskspråklige land" er bedre via nettet enn i bok. Men læreverk bør det nok være. Gilbert er et digitalt læreverk, og inneholder akkurat de samme tekstene og oppgavene som i et læreverk i bokform. Fordelen med Gilbert er at du får lydstøtte for hver elev i hodetelefoner, og at de kan lytte til teksten flere ganger hjemme. Noe som er en fordel i et språkfag, og som lærebøkene mangler.

Anonym sa...

Ja, sannsynligvis sa det er