søndag 5. april 2009

Ny skolehverdag - en slags programerklæring

Denne teksten er selvskrevet en søndag da jeg egentlig skulle lage ukeplan - altså finne frem sidetall i de mange ulike bøkene jeg har med meg hjem hver helg. Jeg var litt frustrert, og begynte heller å skrive ned hva jeg syntes var en god skole. Her er resultatet.

Jeg velger å publisere denne teksten ganske ubearbeidet, som en idemyldring eller en skisse. Jeg tar gjerne imot innspill og ideer, og diskuterer gjerne ideologiske eller praktiske problemer. Fint om du legger igjen en kommentar!

Livet er lek, og livet er læring. Uansett hva vi gjør, er det læring i det. Den gode pedagogen kan veilede og skape utvikling i enhver situasjon. Elevene må få opplevelser for å kunne skrive gode tekster. De må møte matematiske utfordringer i livet sitt for å ha motivasjon for å lære regning. Engelsk er et fag de må oppleve behov for å kunne, som kommunikasjon med mennesker i hele verden - for eksempel via internett (web 2.0, brukerstyrt internett).

Elevene må lære om naturen ute i naturen og om samfunnet ute i samfunnet. Vi skal bruke mange kulturbilletter, gå mange stier og bære mange spennende ryggsekker.

Matpauser i naturen - maten smaker mye bedre ute enn inne. Bål, gassbluss, stormkjøkken - varm suppe eller nystekte pinnebrød. Grilling og kos. Voksne og barn har pauser sammen. Varm drikke, te, buljong eller rett i koppen.
Elevene må lære å bruke spørreord gjennom å skrive intervjuer. Det er mye mer relevant å intervjue virkelige mennesker enn å svare på oppgaver i boken. Da kommer også motivasjonen, og elevene anstrenger seg for å gjøre sitt aller beste.

Ut i skogen flere ganger i uken. Skrive bøker om hva vi opplever. Alle skriver i hver bok, etter tur eller etter spesielle fordelinger (den som fikk den største fisken skriver i fiskeboken, den som har laget et fint dikt får diktboken osv). Ulike sjangre - logg, dagbok, rapport, dikt, skildring, fortelling osv. Lime inn bilder om det som er omtalt. Noen får kanskje to bøker hvis det er korte tekster. Kanskje elevene må ha egen "kladdebok" der de skriver teksten først, og så skal den skrives fint inn i den rette boken etter godkjenning.

  • Fiskeboken når vi har fisket: Hvor vi var, hva vi fisket med, detaljert fangstrapport (antall, lengde, vekt, art osv).
  • Fugleboken når vi har sett en fugl. Tegne, beskrive, utseende og lyd, hvilket tre satt den i, hvordan fløy den, hvor mange var det i flokken osv.
  • Natursamlingsboken når vi har funnet noe spennende, en rar kongle eller en sopp, noen skjell eller en ny bergart.
  • Planteboken når vi har funnet nye planter, presse og tørke dem og sette inn i boken. Frø vi har sådd, følge utviklingen av plantene. Kongler og andre frø vi har funnet, hva skjer når vi prøver å plante dem? Eplefrø, appelsinfrø, tomatfrø osv. Grave ned ulike frukter og se hva som skjer.
  • Dyreboken, tegne spor og beskrive funn av pels, lort osv. Søke på nettet og finne ut mer om dyrene, lime inn bilder osv.
  • Værboken med rapport over været hver dag - nedbør, skyer, sol, vind…
  • Deltagerboken med oversikt over hvem som var med på turen.
  • Matboken når vi har laget mat sammen. Oppskrifter, ingredienser, tilberedning, smaksvarianter, serveringstips osv.
  • Minnebok, hva husker vi fra turen i dag? Våre felles opplevelser.
  • Lekebok, hva har vi lekt? Hva fant vi på, hva var gøy, hva hadde vi med oss?
  • Kunstbok, hva har vi laget i dag? Naturmaterialer,
  • Eventyrbok, dikte en fortelling med spennende elementer. Noen som bor her i skogen, kanskje i en sånn hytte, de brenner bål, går på jakt, kjemper mot… Elevene skriver videre på historien etter tur, leses høyt på neste tur.
  • Diktbok, poesi om fenomener vi ser i naturen. Sol, blader, insekter, utsikten osv. Sanger vi
  • Loggbok - hvor gikk vi, hvor langt var det, hvor lang tid tok det, hvor slo vi leir og spiste maten vår osv.

Naturskildringer og dikt oppstår gjennom observasjoner av naturen. Adjektivene kommer av seg selv, farger og fenomener må jo beskrives levende. Hvordan forandrer dette treet seg gjennom årstidene? Hvordan var været i dag i forhold til forrige uke?

Skrive brev til venner om hva vi har gjort, skrive søknader til grunneiere om å få lov til å etablere midlertidige leirplasser, skrive turtips på nettet (turblogg)

Målinger i naturen - høyde på trær, lengde på stokker vi kan bruke til å sitte på eller bygge telt av, omkrets og diameter av trær og stubber, avstand mellom steder vi pleier å gå til, lengde på turen, tidsbruk opp og ned fra et fjell, høyde på fjelltopper, måling av nedbør, temperatur, vannstand,

Tallmengder i naturen - kongler, steiner, skjell, trær, pinner. Telle, dele inn i mengder, lære gangetabellen og deling, summere og trekke ifra. Lage siffersystem der enere er pinner, tiere kongler, hundrere steiner osv. Spille natur-poker!

Spill i naturen - ta med terninger og kortstokk! Trenger bare en plankebit som spillebord, spill vri åtter, casino, kanasta, yatzy, spørrespill, sjakk, domino…

Musikktimer rundt leirbålet. Ta med gitar eller tromme, eller begge deler! Øv inn enkle sanger, flerstemte sanger, klapperytmer, rytmeinstrumenter og spillestemmer. Lage sangtekster om det vi opplever, skrive dem ned og øve inn til en forestilling - ute i skogen! Spille inn på opptaker, legge ut på nettet.

Kveld i skogen - lommelykt, fjøslykt, bål. Stjernetitting. Varmt måltid. Overnatting? Høytlesing av eventyr, "ridderromaner", fantastisk litteratur osv.

RLE - etikk og leveregler, filosofer og filosofi, anti-mobbing og toleranse.

Naturfag i naturen. Årstider, økosystemer, gjødsel, kretsløp, livssyklus (insekter, rumpetroll, fisk), planteformering (avleggere, pollen, frø). Fuglekasser, parringstid, reir eller fuglekasse, egg, unger og tom kasse. Næringskjede, hva spiser gjedda? Reven?

Kildesortering og bærekraftig utvikling. Avfall i naturen - hva kan brennes, hva kan graves ned og hva må vi ta med tilbake og kildesortere? Hvordan kan vi produsere minst mulig avfall (emballasje, engangsbestikk osv)? Sporløs ferdsel.

Engelsk - ta med ut konkreter og koble sammen med engelske navn. Frukter og grønnsaker, klær, skrivesaker, pålegg osv. Bilder av andre ting - matretter, møbler osv. Lag leker, gjem-og-finn, blindebukken gjetter, "Is this an apple? Yes it is!". "Safe tree"-tikken, heng opp ord i trær og si hvilket ord som er fri, "The tomato tree is a safe tree", ungene bytter på å være den som sier hva som er safe tree. Invitere med en engelsktalende person på skogstur. Engelske lydbøker? Sanger i skogen. Skrive rapporter eller dikt på engelsk

Kunst og håndverk utendørs - lage bilder eller skulpturer av materiale vi finner i naturen. Ha med litt streng, lim, hyssing og annet som er kjekt å ha, og finne resten i naturen. Lage ramme av pinner og bilde inni. Henge opp kunst i trær. Snekre fuglekasser (måling, diameter, flatemål osv), lage benker av stokker eller planker. Symmetri, måling og materialvalg - og kunstneriske og/eller praktiske installasjoner. Sy kapper, sage ut sverd og ta med ut i ridderskogen.

Samtaler rundt leirbålet - gruppesamtale, filosofi og sosial kompetanse.

Forske i naturen, for eksempel finne ut hva ørreten spiser til ulike tider av året eller sammenhengen mellom alder på treet og tykkelse på stubben.

Kunnskap om å ferdes i naturen - førstehjelp, fjellvett, sjøvett, knuter, pakke sekken, lage bål, ikke lage bål, mat i naturen osv. Bruk av kniv, øks, kart og kompass.

Det går ikke an å sitte inne og irritere seg over at det kommer sol inn gjennom vinduet, sånn at vi ikke kan se tavlen, dataskjermen eller boken.

2 kommentarer:

Guttorm sa...

Her var det jammen mange gode poeng og pedagogiske triks til verktøykassa. Likte spesielt ideen med fleire bøker, finfin sjangertrening vil eg tru.

Nissemann sa...

Takk for kommentar. Jeg skulle også gjerne lest kommentaren fra den som har klikket på "tåpelig" om dette innlegget, men det får jeg vel ikke sjansen til...